Čitateljska odiseja učenika Varaždinske županije

ČITAJUĆI PUTUJEM – PUTUJUĆI ČITAM

– o čitateljskom klubu Centra izvrsnosti Varaždinske županije

Subotnje rano jutro. Učenici iz različitih mjesta Varaždinske županije putuju u Varaždin da bi u 8:30 sati krenuli na nezaboravna i neponovljiva čitateljska putovanja. U četverosatnom druženju čitaju tekstove s motivima putovanja (stvarni i izmišljeni svjetovi, bliže i dalje susjedstvo, oko svijeta, putovanje kroz vrijeme ili u samoga sebe), putopisne reportaže, putničke dnevnike, turističke vodiče…

Čitateljska odiseja okuplja 27 učenika, njihovi su vodiči profesorice Sanja Biškup i Zdenka Šopar, a svi se zajedno otpravljaju na put da bi promicali i afirmirali čitanje, razvijali kulturu dijaloga i kritičkoga mišljenja te, kao i na kraju svakoga putovanja, promijenili neka svoja mišljenja i stavove o svijetu. Glavna je aktivnost čitanje iz užitka, a zatim iskazivanje osobnoga doživljaja teksta, ohrabrivanje u različitim doživljajima, vizualizacija prostora te povezivanje ideja u tekstu s vlastitim iskustvom. Tek u drugom dijelu susreta učenici promišljaju o tekstovima suradničkim radom na zabavnim i nezahtjevnim zadatcima kojima ih vježbamo primjenu različitih čitateljskih strategija te razvijamo čitateljske vještine. Često čitateljsko putovanje začinimo kratkom televizijskom reportažom ili dokumentarnim filmom.

Tekstovi koje smo čitali:

  • Kristina Gavran: Čaj  i  Najljepša kuća u kraju (iz zbirke Kiša u Indiji, sunce u Berlinu)
  • Davor Rostuhar: Na kiši – Grčka i Dobrodošli u Siriju (Samo nek’ se kreće)
  • Aleksandar Genis: Dolce vita – Italija i  Euroazijatstvo – Turska (Ruski hljepčići druga kulinarska putovanja)
  • Hrvoje Šalković: Velika bijela psina – Antarktika (Nulti meridijan)
  • Sanja Lovrenčić: Užitak koji osjeća vozač kada netko trči
  • Julijana Matanović: Rođena na Božić i Buđenje (Božićna potraga)
  • Cornelia Funke: Srce od tinte (roman)
  • Jasna Horvat : Peking (Antiatlas)
  • Dinko Telećan Peking (Azijska suita)

U vedrom i pozitivnom ozračju učenici otkrivaju svoja očekivanja na pojedinu temu, stvaraju  asocijativne grozdove, uspoređuju ono što su znali otprije o temi s onim što znaju nakon čitanja određenoga teksta, uočavaju sličnosti i razlike između svojega i drugih svjetova, opredjeljuju se za različite teze i raspravljaju, postavljaju pitanja na koja nisu dobli odgovor u tekstu, predviđaju tijek putovanja ili događaja…

zanimljivost

Povezivanje priče i stvarnosti

Čitajući priču Čaj Kristine Gavran, u kojoj engleski bračni par na poseban način ispunjava emocionalnu prazninu nastalu zbog kćerina putovanja svijetom, učenici promišljaju o sindromu praznoga gnijezda i uspoređuju sa svojim obiteljskim situacijama u kojima su se već braća ili sestre odvojila i otišla na studij u drugi grad. Potaknuti pak pričom Najljepša kuća u kraju razmišljaju o najčešćim razlozima migracije Hrvata te raspravljaju o temi Otići ili ostati.

Poigravanje naslovima

Iščitavajući motive u priči Rođena na Božić Julijane Matanović učenici odabiru moguće naslove za priču – Kalendar osobne biografije, Poziv mijenja život, Neugodno preklapanje datuma te objašnjavaju svoj odabir naslova, a promišljaju i o cijeni slobode i ljudskim pravima.

Kad lik postane stvaran

Roman koji su učenici ocijenili čistom peticom (Srce od tinte) govori o drukčijem putovanju – književni likovi zažive u našem svijetu, a neki sretni ili nesretni ljudi završe u fiktivnome. Potaknuti autoričinom idejom učenici su oživjeli i k sebi prizvali plejadu književnih likova od Harry Pottera, Scherlocka Holmesa, Kaspijana sve do Stribora, Bilba Bagginsa i Belle Swan.
Kako roman otvara široko polje značenja učenici su književne ideje povezali sa svojim iskustvom te glasno razmišljali o traženju mjesta pod suncem, o svijetloj i tamnoj strani svijeta, obiteljskim odnosima, izdaji i vjernosti, snazi pisane riječi…

Dijalog s tekstom

Vrlo često učenici tijekom čitanja koriste sličice pomoću kojih komuniciraju s tekstom. Evo nekoliko primjera sličica koje slobodno lijepe u različitim dijelovima teksta.

 

ne_razumijemNe razumijem, zbunjuje me…

promijenio_bih  Promijenio/la bih…

najslicniji1Ovaj lik mi je najsličniji.

predvidam Predviđam…